2014. szeptember 18., csütörtök

Szakdolgozat 2014 LEV

A SZAKSZEMINÁRIUMI JELENTKEZÉSTŐL A ZÁRÓVIZSGÁIG (Levelező tagozat)


1. Szakszemináriumi jelentkezés

Jelentkezés módja: online kérdőív, az oktatót személyesen megkeresni nem kell, a beosztást a szakvezető készíti a preferenciák figyelembe vételével

Határidő: szeptember 30. kedd, 14 óra

Három szakszeminárium-vezetőt kell választania, rangsorolva őket, a vezetéknevük megadásávalA három név megadása kötelező (aki esetleg kevesebbet ad meg, őt utoljára fogom beosztani)! 

A választott konkrétabb témát a megjegyzés rovatba írhatja, de nem szükséges (a szemináriumvezetővel kell majd megbeszélni a közös munka során); ugyanitt írhatja le az esetleges kívánságait, észrevételeit. Ezeket a beosztásnál, amennyire lehet, figyelembe vesszük, és visszajelzést kap róla. Ha a választott szakszemináriumok között esetleg nagyobb aránytalanság alakulna ki, akkor egyeztetek az érintettekkel, és igyekszünk megoldást találni. 

A beosztást október 1-én megírom. A szakszeminárium-vezetővel való első csoportos megbeszélésre az órarend október 3-án 15:30 és 20:40 között biztosít időt. Itt fogjuk kiírni, hogy megfelel-e neki ez a nap, ha igen, hány órától és hol lesz a találkozó. (A nap többi részében Munkaügyi kapcsolatok esetmegbeszélések lesznek.) A szakszemináriumi csoport és az oktató megkapják egymás mailcímeit; ha október 3-án nem ér rá az oktató, akkor mailben beszélik meg az első találkozás idejét.   

A választható szakszemináriumok/oktatók:

ANDRÁSI Mónika (Magatartástudományi és Kommunikációelméleti Intézet) elérhetőség
Toborzás, kiválasztás, beillesztés
HR fejlesztés, karrier- és tehetségmenedzsment
Friss diplomás álláskeresők motivációi, stratégiái, sikere a munkaerőpiacon

BÓDIS Lajos
(Emberi erőforrások tanszék) elérhetőség
Emberierőforrás-gazdálkodási feladatok, technikák, problémák modellszerű elemzése
Tendenciák és problémák a HR vezetési alapfeladatokban (felvételi szűrés, motiváció, teljesítményértékelés)
Egyéni megbeszélés alapján: Új feladatok és eszközök a HR vezetés területén (kiszervezett tevékenységek, vállalatok társadalmi felelősségvállalása)

GÁL Péter (Világgazdasági tanszék) elérhetőség
A humán erőforrások szerepe nemzetközi korporációk nemzetköziesedési stratégiájában
Feldolgozható kérdéskörök: A nemzetközi korporációk lokációs és innovációs stratégiáját meghatározó gazdaságpolitikai és vállalatstratégiai tényezők. Ezen belül a munkaerőpiac és a humán erőforrások hatása a nemzetközi beruházásokra illetve a nemzetközi vállalaton belüli munkamegosztásra. Ösztönözzük az összehasonlító elemzéseket.

KOZMA Miklós
(Üzleti gazdaságtan tanszék) 
elérhetőség
A nemzetközi vállalatok valamely közösen választott működési területének vizsgálata
Sport és menedzsment, sportmenedzsment

LOSONCI Dávid (Logisztika és ellátási lánc menedzsment tanszék) 
elérhetőség
A lean menedzsment összefüggései a HR menedzsmenttel, szervezeti kultúrával, változásvezetéssel
Kiinduló olvasmány: Liker, Jeffrey K.: A Toyota-módszer, 14 vállalatirányítási alapelv (HVG Kiadói Rt., 2008, 400 old.) könyvismertető

MIKE Károly 
(Közgazdálkodás és közpolitika tanszék) elérhetőség
Humán közpolitikák közgazdasági elemzése

MIKLÓS Gábor (Világgazdasági tanszék) elérhetőség
Az EU munkaerőpiacának  szabályozási kérdései és tagállami sajátosságai
Milyen problémák adódnak az EU munkaerőpiacainak töredezettségéből, és hogyan kezelhetők ezek? Milyen tagállami erőviszonyok és érdekek mozgatják a közös munkaerőpiacot?

MUNKÁCSY Ferenc (Munkaügyi Szemle) elérhetőség
Bérezés, ösztönzés, teljesítményértékelés
Toborzás és felvétel, a vállalatok tájékozódása a munkaerőpiacon

NAGY Gyula - PAPP Bence (Emberi erőforrások tanszék) 
elérhetőség
Munkaerő-piaci tendenciák - foglalkoztatás, munkanélküliség, inaktivitás - Magyarországon
Munkanélküli-ellátások Magyarországon és az OECD országokban


PÁSZTOR Miklós (Közgazdálkodás és közpolitika tanszék) elérhetőség
Közösségi gazdaságtani esettanulmányok, gyakorlati alkalmazások választott példákon keresztül

SZAKADÁT László (Mikroökonómia tanszék) 
elérhetőség
Szervezeti struktúra, folyamatok és ösztönzők
Vezetési struktúra és hatékonyság
A sztenderd közgazdaságtanra épülő szervezet(/vállalat)elmélet segítségével a gyakorlat számára fontos és hasznos témák feldolgozása: elméleti alapok, és alkalmazás egy közösen kiválasztott vállalatvezetési területen, problémában. A tanulmányi előzmények szerepe nem jelentős, a lényeg a közgazdasági szemléletmód elsajátítása és gyakorlása iránti kíváncsiság: Hogyan közelítenek a közgazdászok szervezeti, vállalatvezetési problémákhoz? Hogyan segíti ez a döntéseket? Miben különbözik ez a más szakterületek megközelítésmódjától és hozzájárulásától?

SZEGEDI Eszter (Tempus Közalapítvány Tudásmenedzsment csoport) elérhetőség 
Szervezeti tudásmenedzsment: megközelítésmód és eszközök
Az egész életen át tartó tanulástól a képességpolitikáig: az oktatás és a munkaerőpiac kapcsolatának nemzetközi trendjei
Az oktatáspolitika gazdasági és társadalmi jelentősége növekedése az elmúlt évtizedekben. Az egész életen át tartó tanulás (LLL) paradigma. Támogató eszközrendszerek: EKKR, LLG, validálás, ECVET, ESCO, learning outcomes approach stb. 

TRAUTMANN László (Mikroökonómia tanszék) elérhetőség
Egyetemek és munkaerőpiac kapcsolata, vállalatok szerepe a képzésben és a gyakornokok alkalmazásában


2. Fakultatív jelentkezés a szakszemináriummal párhuzamos kutatószemináriumra

Jelentkezés módja: a témakiírás alapján kitöltött és aláíratott jelentkezési lap leadása az Emberi erőforrások tanszék titkárságán (Mikroökonómia tanszék, E. 221.2), vagy a földszinti postázón keresztül borítékban, megcímezve

Határidő: szeptember 26. péntek

A szakdolgozatírással párhuzamosan TDK dolgozat készítésének előnyei: tapasztalatszerzés az elemzésben, szakszövegírásban, prezentálásban, szakmai vitában, elmélyülés szakszerű segítséggel a választott témában, kitűnő edzés a szakdolgozatírásra, segítheti a minőségi szakmai kapcsolatokat, jelzést adhat a munkaerőpiacon, pontot ér a versenytől függő hallgatói juttatásokban

Kutatószemináriumra jelentkezés előnyei: növeli a hallgató és az oktató motivációját a TDK-dolgozat megírására, miközben egyik félnek sem jár elkötelezettséggel (választható tárgy, az oktatói teljesítményt utólag írják jóvá felolvasott dolgozat elkészülése esetén)

Bármely témára jelentkezhet, érdemes összekötni szakszemináriummal. Ha a szakszemináriumi témájában nincs kutatószeminárium, jelentkezzen a Személyzeti közgazdaságtan és menedzsment (Bódis Lajos) kutatószemináriumra, és ha elkészül a dolgozat, jóváíratom az oktatójának.


3. Szabályok és tanácsok

A szakdolgozattal szemben támasztott tartalmi és formai követelmények: Tanulmányi és Vizsgaszabályzat (TVSZ) Gazdálkodástudományi Kari Melléklet, 2. sz. melléklet, 30-37. o. (2012. október 9.) letöltés

Egyéb tudnivalók és nyomtatványok a képzés oldalán, jelenleg itt

Tanácsok:
Ha a szakszeminárium-vezetők igénylik, néhányszor közös műhelyt szervezünk a szakirodalom feldolgozásának fogásairól, a dolgozat szerkezetéről, a hagyományos és online könyvtárhasználatról, esetleg az empirikus kutatás gyakorlati kérdéseiről. Ezekben a kérdésekben első körben a szakszeminárium-vezetőjétől kérhet segítséget.


4. A munkamódszerről a szakszeminárium-vezető dönt

A saját hallgatóimmal így dolgozom, és az oktató kollégáknak is javaslom a mérlegelését: 

Először viszonylag kötött olvasmányjegyzék, 12-20 cím (főleg könyvfejezetek és tanulmányok), minimális választási lehetőséggel, néhány választható fókusszal, szerkezeti megoldással; ebből biztonságosan megírható a követelményeknek megfelelő szakirodalmi feldolgozás. Ezután kerülhet sor a gyakorlati eset elemzésére, mely nem feltétlenül valódi saját empirikus vizsgálat, lehet illusztratív jellegű is. Ha a dolgozatírónak van igénye és kapacitása, akkor az alapirodalom feldolgozása után léphet tovább a saját irodalomkutatás vagy a saját valódi vizsgálat felé, amihez kérje a szakszeminárium-vezetője segítségét és ellenőrzését. 

Az őszi szakszemináriumi félév elfogadásának feltételeként javasolt - hogy tavasszal ne csússzon ki az időből - az irodalomjegyzék 60-75 százalékának feldolgozása, 20-25 oldal (további szerkesztést igénylő) összefoglaló készítése.

A szakdolgozat leadása és záróvizsgára jelentkezés határideje: 2015. április 30. (K kari határidő, G karon ellenőrizendő!)


5. Közös workshop

Témája: decemberben az irodalomfeldolgozás (például 2 választott olvasmány érvelésének bemutatása), márciusban (ez nem biztos) a dolgozatban szerepelő alkalmazások, feldolgozott esetek.  
A cél, hogy egymás előtt is számot adjanak az előrehaladásukról, gyakorolják a prezentálást, több oktatótól és a társaiktól is kaphassanak visszajelzést, tanácsot. 
A szakszeminárium-vezetőtől függ, hogy ajánlja, netán kötelezővé - a félév elfogadásának egyik feltételévé - teszi a részvételt.


6. Záróvizsga

5-8 fős csoportonként (konzulensek és/vagy témák szerint), ahol a szakdolgozatot kell bemutatni és a vizsgabizottság előtt megvédeni. A részei: 5-8 perces prezentáció szóban, 5-8 db diával (.ppt, .pdf vagy prezi), lényegre törően a dolgozatban vizsgált kérdésekről, a gondolatmenetről és a főbb eredményekről; a szakdolgozat bírálója által javasolt, a vizsgabizottság által helyben feltett kérdésekre kell válaszolni; a vizsgázóknak egymástól is lehetőségük van kérdezni.
Eddig konzulensek szerint szerveztük a csoportokat, de ha van értelme, akkor a tematikus csoportosítás is szóba jöhet. A nappali és a levelező tagozatosok számára is vegyes csoportokat tervezünk.  


7. Kapcsolat, kérdések:

A szakszeminárium-vezetők elérhetőségei a témáknál

Molnár Edina tanszéki előadó (iroda: Mikroökonómia tanszék, E. 221.2) elérhetőség

Bódis Lajos szakvezető elérhetőség

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése