A
SZAKSZEMINÁRIUMI JELENTKEZÉSTŐL A ZÁRÓVIZSGÁIG (Nappali tagozat)
1. Szakszemináriumi
jelentkezés
A) Kari témajegyzékből, egyénileg
egyeztetve, nyomtatott űrlapon
Jelentkezés
módja: a témajegyzékből választással kitöltött és aláíratott jelentkezési lap leadása az Emberi erőforrások
tanszék titkárságán (Mikroökonómia tanszék, E. 221.2)
Határidő:
szeptember 19. péntek, 12 óra
B) A szak számára készült témajegyzékből, tanszéki online kérdőívben
Jelentkezés
módja: online kérdőív, az oktatót személyesen megkeresni nem kell, a beosztást
a szakvezető készíti a preferenciák figyelembe vételével
Határidő:
szeptember 23. kedd, 12 óra
Három szakszeminárium-vezetőt kell választania, rangsorolva őket, a vezetéknevük megadásával. A három név megadása kötelező (aki esetleg kevesebbet ad meg, őt utoljára fogom beosztani)!
A választott konkrétabb témát a megjegyzés rovatba írhatja, de nem szükséges (a szemináriumvezetővel kell majd megbeszélni a közös munka során); ugyanitt írhatja le az esetleges kívánságait, észrevételeit. Ezeket a beosztásnál, amennyire lehet, figyelembe vesszük, és visszajelzést kap róla. Ha a választott szakszemináriumok között esetleg nagyobb aránytalanság alakulna ki, akkor egyeztetek az érintettekkel, és igyekszünk megoldást találni.
A választható szakszemináriumok/oktatók:
BÓDIS Lajos (Emberi erőforrások tanszék) elérhetőség
Emberierőforrás-gazdálkodási
feladatok, technikák, problémák modellszerű elemzése
Tendenciák
és problémák a HR vezetési alapfeladatokban (felvételi szűrés, motiváció,
teljesítményértékelés).
Egyéni
megbeszélés alapján: Új feladatok és eszközök a HR vezetés területén
(kiszervezett tevékenységek, vállalat társadalmi felelősségvállalása)
MUNKÁCSY Ferenc (Munkaügyi Szemle) elérhetőség
MUNKÁCSY Ferenc (Munkaügyi Szemle) elérhetőség
Bérezés, ösztönzés, teljesítményértékelés
Toborzás és felvétel, a vállalatok tájékozódása a munkaerőpiacon
SZEGEDI Eszter (Tempus Közalapítvány Tudásmenedzsment csoport) elérhetőség
Toborzás és felvétel, a vállalatok tájékozódása a munkaerőpiacon
SZEGEDI Eszter (Tempus Közalapítvány Tudásmenedzsment csoport) elérhetőség
Szervezeti tudásmenedzsment: megközelítésmód és eszközök
Az egész életen át tartó tanulástól a képességpolitikáig: az oktatás és a munkaerőpiac kapcsolatának nemzetközi trendjei
Az oktatáspolitika gazdasági és társadalmi jelentősége növekedése az elmúlt évtizedekben. Az egész életen át tartó tanulás (LLL) paradigma. Támogató eszközrendszerek: EKKR, LLG, validálás, ECVET, ESCO, learning outcomes approach stb.
Munkaerő-piaci
tendenciák - foglalkoztatás, munkanélküliség, inaktivitás - Magyarországon
MERETEI Barbara (Emberi erőforrások tanszék) elérhetőség
MIKE Károly (Közgazdálkodás és
közpolitika tanszék) elérhetőség
MERETEI Barbara (Emberi erőforrások tanszék) elérhetőség
Emberközpontú szervezet: az elégedettség, hatékonyság, kiegyensúlyozottság értelmezései és kapcsolata
Manapság jól ismert kifejezés az emberközpontú szervezet. Bátran állíthatjuk, hogy mára a cégvezetők többsége felismerte, hogy a munkavállaló kincs lehet, akinek az elégedettsége nagymértékben kihathat a szervezeti kultúrára, a szervezet egészének teljesítményére. A vezetők és a HR közös feladata pedig, hogy ennek tudatában optimalizálják a HR rendszereiket (HR stratégia, munkaerő-áramlás, képzés-fejlesztés, kompenzáció, teljesítményértékelés, karriermenedzsment) a nyertes-nyertes helyzet elérése érdekében. Az említett HR rendszerek lefednek olyan klasszikus témákat, mint a munka-magánélet egyensúlya, a motiváció, a szervezeti elkötelezettség stb.
Humán
közpolitikák közgazdasági elemzése
PÁSZTOR Miklós (Közgazdálkodás és
közpolitika tanszék) elérhetőség
Közösségi
gazdaságtani esettanulmányok, gyakorlati alkalmazások választott példákon
keresztül
SZAKADÁT László (Mikroökonómia tanszék) elérhetőség
SZAKADÁT László (Mikroökonómia tanszék) elérhetőség
Szervezeti
struktúra, folyamatok és ösztönzők
Vezetési
struktúra és hatékonyság
A
sztenderd közgazdaságtanra épülő szervezet(/vállalat)elmélet segítségével a
gyakorlat számára fontos és hasznos témák feldolgozása: elméleti alapok, és
alkalmazás egy közösen kiválasztott vállalatvezetési területen, problémában. A
tanulmányi előzmények szerepe nem jelentős, a lényeg a közgazdasági
szemléletmód elsajátítása és gyakorlása iránti kíváncsiság: Hogyan közelítenek a
közgazdászok szervezeti, vállalatvezetési problémákhoz? Hogyan segíti ez a
döntéseket? Miben különbözik ez a más szakterületek megközelítésmódjától és
hozzájárulásától?
TRAUTMANN László (Mikroökonómia
tanszék) elérhetőség
Egyetemek
és munkaerőpiac kapcsolata, vállalatok szerepe a képzésben és a gyakornokok
alkalmazásában
GÁL Péter (Világgazdasági tanszék) elérhetőség
A
humán erőforrások szerepe nemzetközi korporációk nemzetköziesedési
stratégiájában
Feldolgozható kérdéskörök: A nemzetközi korporációk lokációs és innovációs stratégiáját meghatározó gazdaságpolitikai és vállalatstratégiai tényezők. Ezen belül a munkaerőpiac és a humán erőforrások hatása a nemzetközi beruházásokra illetve a nemzetközi vállalaton belüli munkamegosztásra. Ösztönözzük az összehasonlító elemzéseket.
MIKLÓS Gábor (Világgazdasági tanszék) elérhetőség
Az
EU munkaerőpiacának szabályozási
kérdései és tagállami sajátosságai
Milyen
problémák adódnak az EU munkaerőpiacainak töredezettségéből, és hogyan
kezelhetők ezek? Milyen tagállami erőviszonyok és érdekek mozgatják a közös munkaerőpiacot?
ANDRÁSI Mónika (Magatartástudományi és Kommunikációelméleti Intézet) elérhetőség
Toborzás,
kiválasztás, beillesztés
HR
fejlesztés, karrier- és tehetségmenedzsment
Friss
diplomás álláskeresők motivációi, stratégiái, sikere a munkaerőpiacon
SASS Judit - BODNÁR Éva (Magatartástudományi
és Kommunikációelméleti Intézet) elérhetőség: Sass Judit, Bodnár Éva
Szervezeti
stressz
Szervezeti
elkötelezettség és bizalom, igazságosság a szervezeti folyamatokban
Motiváció
Szervezeti
kultúra, klíma vizsgálata
Karriermenedzsment
C) Néhány további kérdés
Konzulens más karról?
Csak konkrét
elképzelésekkel és erős motivációval, önkéntes alapon lehet róla szó, mivel
a szakszemináriumot a karnak kell szerveznie.
Mit tegyek, ha űrlapon már
elfogadták a jelentkezését a szakos jegyzékben szereplő témára?
Semmit nem kell
tegyen, az elfogadás érvényben marad. További jelentkezéseket az
egyszerűsített, online módon fogadunk.
Mit tegyek, ha nem teljesen értem a témakiírást, tisztázó kérdéseim vannak?
Először a szakvezetőt keresse,
vegyen részt a 19-i megbeszélésen, speciális kérdés esetén forduljon az
oktatóhoz.
2. Fakultatív
jelentkezés a szakszemináriummal párhuzamos kutatószemináriumra
Jelentkezés
módja: a témakiírás alapján kitöltött és aláíratott jelentkezési lap leadása az Emberi erőforrások
tanszék titkárságán (Mikroökonómia tanszék, E. 221.2)
Határidő:
szeptember 26. péntek, 12 óra
A szakdolgozatírással párhuzamosan TDK
dolgozat készítésének előnyei: tapasztalatszerzés az elemzésben, szakszövegírásban,
prezentálásban, szakmai vitában, elmélyülés szakszerű segítséggel a választott
témában, kitűnő edzés a szakdolgozatírásra, segítheti a minőségi szakmai
kapcsolatokat, jelzést adhat a munkaerőpiacon, pontot ér a versenytől függő
hallgatói juttatásokban
Kutatószemináriumra
jelentkezés előnyei: növeli a hallgató és az oktató motivációját a TDK-dolgozat
megírására, miközben egyik félnek sem jár elkötelezettséggel (választható
tárgy, az oktatói teljesítményt utólag írják jóvá felolvasott dolgozat
elkészülése esetén)
Bármely témára jelentkezhet, érdemes összekötni szakszemináriummal. Ha a
szakszemináriumi témájában nincs kutatószeminárium, jelentkezzen a Személyzeti
közgazdaságtan és menedzsment (Bódis Lajos) kutatószemináriumra, és ha elkészül
a dolgozat, jóváíratom az oktatójának.
3. Szabályok és tanácsok
A
szakdolgozattal szemben támasztott tartalmi és formai követelmények: Tanulmányi
és Vizsgaszabályzat (TVSZ) Közgazdaságtudományi Kar Melléklet, 5-6., 27-32. o. letöltés
Tanácsok:
- tréningek a szakirodalom-keresés és a hivatkozás fogásairól (Központi Könyvtár) választható időpontok és jelentkezés
- AK alapszakosoknak (Szabó-Bakos Eszter) letöltés
- szerkesztési és idézési fogások (Bódis Lajos, régebbi) letöltés
Az alapszakos szakdolgozatoknál a K kar szabálya szerint (nappali tagozatosok) elvárás az irodalomfeldolgozás, a saját empíria nem; a G kar szabálya szerint (levelező tagozatosok) a gyakorlati problémákra való alkalmazás, tehát nem feltétlenül valódi saját empíria, inkább illusztráció.
A tapasztalatok szerint elég gyakori a gyenge irodalomfeldolgozás és
gyenge empíria, az oktatóknak javaslom, hogy a színvonalasabb
irodalomfeldolgozás felé tereljék az önök figyelmét, és utána jöhet az
alkalmazás, pláne az igazi saját empíria.
Ha a szakszeminárium-vezetők
igénylik, néhányszor közös műhelyt szervezünk a szakirodalom feldolgozásának
fogásairól, a dolgozat szerkezetéről, a kötelező olvasmányok feldolgozása után
a hagyományos és online könyvtárhasználatról, esetleg az empirikus kutatás
gyakorlati kérdéseiről. Ezekben a kérdésekben első körben tőle kérhet
segítséget.
4. A munkamódszerről a szakszeminárium-vezető dönt
A saját hallgatóimmal így dolgozom, és az oktató kollégáknak is javaslom a mérlegelését:
Viszonylag kötött
olvasmányjegyzék: 12-20 cím (főleg könyvfejezetek és tanulmányok), minimális
választási lehetőséggel, néhány választható fókusszal, szerkezeti megoldással;
ebből biztonságosan megírható a követelményeknek megfelelő szakdolgozat. Ha a dolgozatírónak van
igénye és kapacitása, akkor továbbléphet a több irodalom, nagyobb választás,
empirikus alkalmazás/vizsgálat felé, de ha nem, akkor sem csúszik meg (ami
pedig a tapasztalatok szerint gyakran előfordul).
Az irodalomjegyzék 60-75 százalékának feldolgozása, 20-25 oldal (további szerkesztést igénylő) összefoglaló elkészítése a szakszeminárium féléves elfogadásának feltétele (hogy ne csússzunk ki az időből).
5. Közös workshop
Témája: decemberben az
irodalomfeldolgozás (például 2 választott olvasmány érvelésének bemutatása),
márciusban - ez nem biztos - a dolgozatban szerepelő alkalmazások, feldolgozott esetek.
A cél, hogy egymás
előtt is számot adjanak az előrehaladásukról, gyakorolják a prezentálást, több
oktatótól és a társaiktól is kaphassanak visszajelzést, tanácsot.
A
szakszeminárium-vezetőtől függ, hogy ajánlja, netán kötelezővé - a félév
elfogadásának egyik feltételévé - teszi a részvételt.
6. Komplex vizsga
A tanulmányokat lezáró vizsga két, otthon kidolgozható, összetett kérdésből áll, amely a kötelező szaktárgyak irodalmára támaszkodik, és lehetőség szerint összefügg a szakdolgozat témájával. Ezzel az a célunk, hogy növeljük a lehetséges szinergiákat, erősítsük a tanultak alkalmazását a hallgatóhoz közel álló témában. A kérdéseket a szakvezető tanszék dolgozza ki, szükség esetén konzultálva a szakszeminárium-vezetővel.
A tanulmányokat lezáró vizsga két, otthon kidolgozható, összetett kérdésből áll, amely a kötelező szaktárgyak irodalmára támaszkodik, és lehetőség szerint összefügg a szakdolgozat témájával. Ezzel az a célunk, hogy növeljük a lehetséges szinergiákat, erősítsük a tanultak alkalmazását a hallgatóhoz közel álló témában. A kérdéseket a szakvezető tanszék dolgozza ki, szükség esetén konzultálva a szakszeminárium-vezetővel.
A komplex vizsgán a szak kötelező
tárgyainak anyagából feltett 2 összetett kérdésre kell válaszolnia és a
beszélgetés során az érvelését megvédenie. "Tételhúzásos"
vizsgakérdések nem lesznek. A kérdéseket a komplex vizsga előtt legkésőbb 4
nappal e-mailben megkapja, és a válaszait otthon kidolgozhatja, amihez természetesen használhatja a tananyagot és bármilyen segédeszközt. A vizsgán
segédeszközök és jegyzetek nem használhatók. A kérdések összeállításánál
lehetőség szerint figyelembe vesszük a szakdolgozata témáját.
A felkészülés során otthon írt
vázlatát - bár a szóbeli felelet során nem használhatja - a vizsgabizottságnak
bemutathatja. Ez nem kötelező, hátránnyal semmiképpen nem jár, megfelelő
kidolgozottság esetén egyszerűsítheti és rövidítheti a szóbeli feleletét.
7. Záróvizsga
5-8 fős csoportonként (konzulensek és/vagy témák szerint), ahol a szakdolgozatot kell bemutatni és a
vizsgabizottság előtt megvédeni. A részei: 5-8 perces prezentáció szóban, 5-8
db diával (.ppt, .pdf vagy prezi), lényegre törően a dolgozatban vizsgált
kérdésekről, a gondolatmenetről és a főbb eredményekről; a szakdolgozat
bírálója által javasolt, a vizsgabizottság által helyben feltett kérdésekre
kell válaszolni; a vizsgázóknak egymástól is lehetőségük van kérdezni.
Eddig konzulensek szerint
szerveztük a csoportokat, de ha van értelme, akkor a tematikus csoportosítás is
szóba jöhet.
8.
Kapcsolat, kérdések:
szakszeminárium-vezetők elérhetőségei a témáknál
Bódis Lajos szakvezető elérhetőség
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése